Dr. Farina Rühs

Psychologist, M.Sc.

Expertise and highlights

  • (Development-)Consequences of criminal victimization for those affected
  • Coping with critical life events
  • Goals and goal regulation processes (especially in the context of developmental regulation)
  • Fear of Crime
  • Social exclusion

Current projects

Projekte

Contact

Farina Rühs

Psychologist, M.Sc.

+49 511/34836-30

Research unit:

Victimology

Publications
  • Rühs, F., Greve, W., & Kappes, C. (2025). Goal adjustment processes as coping responses to a blocked goal: the sample case of ostracism. Frontiers in Psychology, 16, Article 1531759. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1531759
  • Seddig, D., Bartz, L., Rühs, F., Bliesener, T., Thomsen, S., & Schauten, D. (2025). Prävention von Partnerschaftsgewalt über Social Media: Eine Evaluationsstudie. Open Source Repository. https://osf.io/8q6ht
  • Rühs, F. (2023). Prozesse der Zielanpassung – Konzeptuelle und empirische Beiträge zur Erklärung von Entwick-lungsregulation [Dissertation, Universität Hildesheim]. Hilpub. https://doi.org/10.25528/173
  • Kappes, C., Rühs, F. & Greve, W. (2023). Viktimologie – Psychologische Aspekte der Opferforschung. In T. Bliesener, F. Lösel & K.P. Dahle (Hrsg.), Lehrbuch der Rechtspsychologie. Hogrefe.
  • Rühs, F., Greve, W., & Kappes, C. (2022). Inducing and blocking the goal to belong in an experimental setting: goal disengagement research using Cyberball, Motivation and Emotion, 46, 806–824. https://doi.org/10.1007/s11031-022-09975-w
  • Greve, W., Hauser, J., & Rühs, F. (2021). Humorous coping with unrequited love: Is perspective change important? Frontiers in Psychology, 12 (June), Article 653900. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.653900
  • Rühs, F., Greve, W., & Kappes, C. (2017). Coping with criminal victimization and fear of crime: The protective role of accommodative self-regulation. Legal and Criminological Psychology, 22(2), 359–377. https://doi.org/10.1111/lcrp.12106
  • Greve, W., Rühs, F., & Kappes, C. (2015). Folgen von kriminellen Viktimisierungen und Umgang mit Opfern. In N. Guzy, C. Birkel & R. Mischkowitz (Hrsg.), Viktimisierungsbefragungen in Deutschland (Bd. I: Ziele, Nutzen und Forschungsstand; S. 489-509). Wiesbaden: BKA.
  • Rühs, F. (2012). Brauchen wir eine Definition für Emotion? Contra. In C. Bermeitinger (Hrsg.), Gefühle, Beweggründe und der ganze Rest: Was sind eigentlich Emotionen, was ist eigentlich Motivation und welche Standpunkte werden in der Psychologie zu verschiedenen Teilfragen dieser Themengebiete eingenommen? München: AVM.
Selected lectures

Rühs, F., & Kreft, A.-K. (2025, 06. March). Aggressionen und Gewalt gegen Politiker*innen Aggressionen und Gewalt gegen Politiker*innen in Deutschland: Umgang und Bewältigung unter Berücksichtigung der Geschlechterperspektive [Konferenzbeitrag]. MOTRA-K #25 Jahreskonferenz des Verbundprojekts MOTRA, Wiesbaden.

Rühs, F., Goede, L.-R., Hahnemann, A., Isenhardt, A., Kreft, A.-K., & Müller, P. (2024, 16. September). Aggressionen und Gewalt gegen Politiker*innen in Deutschland: Individuelle und berufsbezogene Folgen und deren Bewältigung [Konferenzbeitrag]. 53. Kongress der DGPs, Wien, Österreich.

Rühs, F. (2024, 10. September). Aggressionen und Gewalt gegen politisch Aktive in DeutschlandFormen, Folgen, Umgang. Impulsvortrag beim Septembergespräch der Gemeinde Edermünde, Holzhausen.

Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2023, May). The role of revaluation processes in goal disengagement after an ostracism experience. Findings from explicit and implicit measures [Konferenzbeitrag]. APS Annual Convention, Washington, USA.

Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2023, March). Goal disengagement processes in response to ostracism. The relationship between self-report, implicit, and behavioral measures in an experimental design [Konferenzbeitrag]. International Convention of Psychological Science (ICPS), Brüssel, Belgien.

Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2022, September). Explizite und implizite Indikatoren der Zielablösung nach einer Zielblockade. Korrespondenz und Beziehungen zum Wohlbefinden in einem adaptierten Cyberball-Paradigma [Konferenzbeitrag]. 52. Kongress der DGPs, Hildesheim.

Eickemeier, S., Rühs, F., Bermeitinger, C., & Hackländer, R. P. M. (2021, March). Subtle changes in visually cued action influence memory [Konferenzbeitrag]. Virtuelle 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, gehosted durch die Universität Ulm.

Greve, W., Rühs, F., & Kappes, C. (2021, March). Committing to and disengaging from goals: Experimental investigations of microprocesses of developmental regulation [Konferenzbeitrag]. 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, gehosted durch die Universität Ulm.

Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2021, March). Inducing and blocking social goals in experimental settings: Developing a paradigm for goal disengagement research using Cyberball [Konferenzbeitrag]. Virtuelle 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, gehosted durch die Universität Ulm.

Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2020). Measuring change processes that constitute goal disengagement in a concrete situation: Developing a paradigm based on cyberball [Abstract]. In C. Dobel, C. Giesen, L. A. Grigutsch, J. M. Kaufmann, G. Kovács, F. Meissner et al. (Hrsg.), TeaP 2020 – Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists. Lengerich: Pabst Science Publishers.

Rühs, F., Brinkmann, L., & Greve, W. (2019, September). Ablösungsprozesse bei Trennung & unerwiderter Liebe. Veränderungen in empfundener Nähe als Bewältigung?  [Posterpräsentation]. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Leipzig.

Rühs, F., Kappes, C., Greve, W., Thomsen, T., & Loepthien, T. (2017, September). Hat Coping Kosten? Zum differentiellen Umgang mit positiven und negativen Erfahrungen [Posterpräsentation]. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Münster.

Greve, W., Kappes, C., Rühs, F., & Schmieder, L. (2017, September). Heritabilität als abhängige Variable: Die Vorhersage der Heritabilitätsvariation durch Umwelthomogenität [Konferenzbeitrag]. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, Münster.

Academic career
since 09/2023 Head of the Research Unit “Victimology” at KFN
since 06/2023 Research associate at KFN
11/2021 – 08/2024 In-service training as a systemic counsellor
07/2023 Doctorate to Dr. phil at University of Hildesheim
10/2016 – 07/2023 Research and teaching associate and doctoral student, Institute of Psychology, University of Hildesheim (Developmental Psychology Group)
10/2014 – 10/2016 M.Sc. Psychology, University of Hildesheim
11/2014 – 9/2016 Research Assistant, University of Hildesheim, Institute of Psychology (Developmental Psychology Group)
10/2012 – 10/2014 Student Assistant, University of Hildesheim, Institute of Psychology (Developmental Psychology Group)
10/2011 – 11/2014 B.Sc. Psychology with focus on Educational Psychology, University of Hildesheim
10/2008 – 09/2011 Study of human medicine, Hanover Medical School Intermediate examination: equivalent to the first section of the medical examination
Teaching, training and further education

Teaching (University of Hildesheim)

Current (WS 2025/2026)
Goals and goal regulation across the lifespan (Bachelor seminar for psychology students)

Scope:

  • since 10/2024: 2 SWS per Semester
  • 10/2019 – 07/2023: 2-3 SWS per Semester
  • 04/2018 – 09/2019: 6 SWS per Semester
  • 10/2016 – 03/2018: 10 SWS per Semester
  • additionally supervision and assessment of theses

 

Target groups:

  • Psychology students (Bachelor and Master),
  • Students in the 2-subject Bachelor’s programme with teaching option and with minor in psychology

 

Previous Contents and teaching formats:

  • Criminal victimizations and how to cope with them: Basic concepts of developmental psychological research using the example of victimology (seminar)
  • Goals and goal regulation across the lifespan (seminar)
  • Basic concepts of research in developmental psychology using sexuality as an example (seminar)
  • Emotion regulation across the lifespan (seminar)
  • Introduction to research methods (seminar)
  • Scientific practice / empirical-experimental practical course (project seminar)
  • Basics of Statistics (lecture with accompanying exercise)
  • Psychology of learning and teaching (seminar)
Completed projects